Overzicht

Verpakking als integraal deel van de marketingmix

Breed opgevat actief programma, doorspekt met cases; gericht naar o.a. productontwikkelaars, verpakkingsontwikkelaars en marketeers.


Spreker

Marleen Calcoen Director, IBE-BVI

Spreker

Hans Plompen Docent, Luca-Arts

Spreker

Fons Put Senior Innovatieadviseur, VIGC

Programma:

12u00 Ontvangst met koffie

12u15 Inleidend kader

             * De functies van verpakkingen
             * Verpakkingen als element binnen de marketingmix

12u45 Praktische vraagstelling

13u00 Lunch

13u30 Methodiek & stappenplan voor het tot stand komen van een verpakking

             * Methodiek m.b.t. het samenwerken met een designer of ontwerpbureau
             * Stappenplan voor het ontwerp van een verpakking: Checklist en briefing
             * Elementen van een briefing: brandpiramid, doelgroepdefiniëring,
                merkpositionering, storytelling,...
             * Grafische vormgeving & het belang van het maken van een moodboard
                   
    o Keuze van kleuren & beelden / vorm & design / gebruikte typografie
                       o Invloed van perceptie op de hoeveelheid product, soort product,
                          smaak, prijs
                       o Keuze van materialen (uitzicht ervan, tast & aanvoelen, geluid
                           van het materiaal)
             * Keuze en executie, aangevuld door praktische voorbeelden

14u30   Koffiepauze

14u45 Innovaties rond communicatie via de verpakking 

             * Gepersonaliseerde verpakkingen
                       o Druktechnologie: conventioneel vs digitaal
                       o Kosten
                       o Voorbeelden uit de markt
             * Beeldcodes
            
           o QR-code, barcode, andere
                       o Augmented reality
                       o Toepassingen
             * Smart tags
                      
o Technologie: Radio-frequency identification (RFID)
                          en Near-field communication (NFC)
                       o Werking
                       o Toepassingen
              * Functionele labels
                      
o Integratie van Chips met sensoren m.b.t. houdbaarheid
                           & temperatuur
              * Toekomstperspectieven
                       o Printed OLED / Touchscreen communicatie


Extra info:

Timing: de opleiding gaat door van 12u00 tot en met 16u30.
Inbegrepen in de prijs: opleiding, syllabus, koffiepauze, sandwich lunch

Subsidies:

voor KMO's: via de KMO-portefeuille
voor voedingsbedrijven (PC 118 en PC 220): via ALIMENTO