Overzicht

Verpakking als integraal deel van de marketingmix

Breed opgevat actief programma, doorspekt met cases; gericht naar o.a. productontwikkelaars, verpakkingsontwikkelaars en marketeers.


Spreker

Hans Plompen, Roeland Schelstraete (onder voorbehoud) Docenten, Luca-Arts
Meer dan 20 jaar ervaring als lesgever aan LUCA School of Arts met voorbije decennia focus mede-coaching Creditopleiding Brand&Packaging Design. .

Spreker

Marleen Calcoen Director, IBE-BVI
Meer dan 20 jaar expertise in verpakkingen alsook in de bijhorende normen en wetgeving.

Spreker

Fons Put Senior Innovatieadviseur, VIGC
Meer dan 13 jaar ervaring als Senior Consultant aan het VIGC. Bestuurslid aan het Duitse IARIGAI (The International Association of Research Organizations for the Information, Media and Graphic Arts Industries).

Programma:

12u00 Ontvangst met koffie

12u15 Inleidend kader

             * De functies van verpakkingen
             * Verpakkingen als element binnen de marketingmix

12u45 Praktische vraagstelling

13u00 Lunch

13u30 Methodiek & stappenplan voor het tot stand komen van een verpakking

             * Methodiek m.b.t. het samenwerken met een designer of ontwerpbureau
             * Stappenplan voor het ontwerp van een verpakking: Checklist en briefing
             * Elementen van een briefing: brandpiramid, doelgroepdefiniëring,
                merkpositionering, storytelling,...
             * Grafische vormgeving & het belang van het maken van een moodboard
                   
    o Keuze van kleuren & beelden / vorm & design / gebruikte typografie
                       o Invloed van perceptie op de hoeveelheid product, soort product,
                          smaak, prijs
                       o Keuze van materialen (uitzicht ervan, tast & aanvoelen, geluid
                           van het materiaal)
             * Keuze en executie, aangevuld door praktische voorbeelden

14u30   Koffiepauze

14u45 Innovaties rond communicatie via de verpakking 

             * Gepersonaliseerde verpakkingen
                       o Druktechnologie: conventioneel vs digitaal
                       o Kosten
                       o Voorbeelden uit de markt
             * Beeldcodes
            
           o QR-code, barcode, andere
                       o Augmented reality
                       o Toepassingen
             * Smart tags
                      
o Technologie: Radio-frequency identification (RFID)
                          en Near-field communication (NFC)
                       o Werking
                       o Toepassingen
              * Functionele labels
                      
o Integratie van Chips met sensoren m.b.t. houdbaarheid
                           & temperatuur
              * Toekomstperspectieven
                       o Printed OLED / Touchscreen communicatie


Extra info:

Timing: de opleiding gaat door van 12u00 tot en met 16u30.
Inbegrepen in de prijs: opleiding, syllabus, koffiepauze, sandwich lunch

Subsidies:

voor KMO's: via de KMO-portefeuille
voor voedingsbedrijven (PC 118 en PC 220): via ALIMENTO